
Heb je te maken met een woningontruiming? Bijvoorbeeld door het overlijden van een familielid? Dan is de kans groot dat je behoorlijk in de stress schiet. Een woning leeghalen en alles wat daarbij komt kijken is voor de meeste mensen niet iets wat ze dagelijks doen. Bovendien is het ontzettend veel werk en hebben de meeste mensen hier geen tijd voor. Herken jij jezelf in dit verhaal? Dan is dit artikel voor jou geschreven!
Zorg voor goede organisatie
Als de woningontruiming het gevolg is van een sterfgeval binnen de familie, dan zijn er waarschijnlijk meerdere mensen bij betrokken. Het is belangrijk om één leider aan te wijzen. Anders loopt alles straks door elkaar, worden dingen twee keer gedaan, of worden dingen in het slechtste geval zelfs overgeslagen. De persoon in deze leidende rol heeft verschillende taken. Denk aan het maken van een lijst van alle spullen in het huis, ontruimers vergelijken, de administratie op orde maken én de communicatie tussen de familieleden.
Doe het niet te gehaast
Het is belangrijk dat het ontruimen van een woning secuur gebeurt. Je wilt natuurlijk voorkomen dat er dingen kwijtraken. We raden je aan om het niet te gehaast te doen. Ook omdat het misschien wel je ouderlijk huis is. Dan zul je dit ook moeten verwerken natuurlijk.
Professionele ontruimer inhuren
Daarnaast is het in de meeste gevallen aan te raden om een professional in te schakelen. Zij weten precies wat er moet gebeuren en zullen dit veel sneller en efficiënter doen dan jijzelf. Naast de ontruiming nemen ze vaak ook andere onderdelen uit handen. Denk bijvoorbeeld aan het verkoopklaar opleveren van de woning, eventueel sloopwerk of renovatiewerk en het opslaan van meubels indien dit van toepassing is natuurlijk. Vergelijk verschillende aanbieders zodat je een goed beeld krijgt van wat ze aanbieden. Zo kun je straks de juiste keuze maken en de ontruiming zal hopelijk soepeltjes verlopen.